W jubileuszowej, 10. edycji plebiscytu Energia Kultury zwyciężyła wystawa "Jerzy Antkowiak - Moda Polska" z Centralnego Muzeum Włókiennictwa. Tak zdecydowali łodzianie swoim głosami. Człowiekiem Roku została producentka filmowa Ewa Puszczyńska.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Od 15 lutego do 1 marca czytelnicy łódzkiej „Wyborczej” i widzowie Telewizji Toya głosowali w plebiscycie Energia Kultury na najważniejsze wydarzenie kulturalne Łodzi roku 2018. 

Wcześniej jury wytypowało siedem wydarzeń kulturalnych, które zdaniem jego członków wniosły najwięcej energii do łódzkiego życia kulturalnego. To spomiędzy nich łodzianie wybierali wydarzenie najlepsze z najlepszych. Laureata Kołyski Newtona. 

Znajdująca się w Kołysce Newtona złota kulka ma symbolizować ścieranie się idei – bo kulturotwórcza energia bierze się ze zderzenia ze sobą różnych ludzi i ich pomysłów.

Wystawa roku

W tym roku decyzją uczestników plebiscytu Kołyska Newtona powędrowała do autorów wystawy „Jerzy Antkowiak – Moda Polska”, która została zorganizowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa.

CZYTAJ TAKŻE: Moda Polska w Centralnym Muzeum Włókiennictwa. Antkowiak, Ossoliński i kultowe modelki

– Szanowni państwo to energia, jaką dostało właśnie nasze muzeum. Mam nadzieję, że to będzie jeszcze więcej energii, którą wpompujemy w naszą pracę – powiedziała Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa, odbierając Kołyskę Newtona. –To naprawdę bardzo ważna nagroda, m.in. dlatego, że przyznała ją publiczność.

CZYTAJ TAKŻE: Bo Moda Polska była jak Dior. Jerzy Antkowiak: Wszyscy byliśmy wściekle, diablo zdolni

Dalbiak dziękowała wszystkim, którzy pracowali przy wystawie. Jej kuratorami byli Marta Galik z Centralnego Muzeum Włókiennictwa oraz Tomasz Ossoliński – projektant mody. Nagroda w plebiscycie to zwieńczenie trwających półtora roku przygotowań do wystawy o Modzie Polskiej. Wystawy, o której było głośno w całej Polsce.

Moda Polska była przez dziesiątki lat była synonimem luksusu i wyznaczała kierunek tego, co powinna nosić elegancka kobieta. Jerzy Antkowiak, wieloletni projektant Mody Polskiej, ocalił kolekcję, odkupując ją od syndyka likwidującego majątek przedsiębiorstwa.

Producentka przez duże P

Ewa Puszczyńska dostała nagrodę w plebiscycie Energia Kultury
Ewa Puszczyńska dostała nagrodę w plebiscycie Energia Kultury  MARCIN WOJCIECHOWSKI

Decyzją jury Człowiekiem Roku 2018 została Ewa Puszczyńska – producentka filmowa – odpowiedzialna za „łódzkie” filmy Pawła Pawlikowskiego: „Idę” i „Zimną wojnę”.

– Film jest bardzo trudną i dziwną dziedziną sztuki, która podlega zmianom i kurczeniu. Ale w moim odczuciu film jest dziedziną sztuki, która powinna mówić o rzeczach ważnych. Nie brakuje reżyserów, którzy tego chcą, ale potrzebny im jest partner w postaci producenta przez duże P. I Ewa Puszczyńska jest taką osobą, która staje do walki o dobre kino i nie brakuje jej odwagi. A my życzymy jej mocy – mówił na gali prof. Mariusz Grzegorzek, rektor Szkoły Filmowej i członek jury.

Produkcje Puszczyńskiej święciły triumfy m.in. na festiwalu filmowym w Cannes („Zimna wojna”) i na gali rozdania Oscarów („Ida”). Przy tych nagrodach łódzkie wyróżnienie może wyglądać blado, ale Puszczyńska nie kryła wzruszenia.

– To jest dla mnie ogromny zaszczyt, ogromna niespodzianka i szczęście, że doceniono mnie w mieście, w którym się urodziłam i w którym, mam nadzieję, umrę – powiedziała Puszczyńska. Dziękowała jednocześnie Piotrowi Dzięciołowi, producentowi z Opus Film, reżyserowi Pawłowi Pawlikowskiemu i całej ekipie „Zimnej wojny”.

Organizatorami plebiscytu Energia Kultury są „Gazeta Wyborcza”, Telewizja Toya i klub Wytwórnia. Piątkową galę poprowadzili Ewa Tyszko z TV Toya i Karol Sakosik z „Gazety Wyborczej Łódź”. Zakończył ją koncert zespołu Dagadana.

Siedem cudów łódzkiej kultury

W tegorocznej edycji Energii Kultury do nagrody nominowano siedem wydarzeń, a jako że siódemka często kojarzy się z siedmioma cudami świata, nie będzie przesady w tym, żeby nazwać je siedmioma cudami łódzkiej kultury roku 2018. Przypomnijmy, że oprócz zwycięskiej wystawy o Kołyskę Newtona walczyły:

  1. Don Kichot” – spektakl w reżyserii Konrada Dworakowskiego przygotowany w koprodukcji Teatru Pinokio i Grupy Coincidentia. Sceniczna reinterpretacja klasycznego dzieła Cervantesa pozwoliła zastanowić nad znaczeniami, jakie postać „błędnego rycerza” może zyskiwać w dzisiejszych czasach. W końcu cienka jest granica między idealistą a fundamentalistą.
  2. „Hannah Arendt – ucieczka” – spektakl w reżyserii Grzegorza Laszuka, koprodukcja Teatru Powszechnego w Łodzi i Komuny Warszawa w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Odważny, filozoficzny spektakl, dla którego tłem jest ucieczka żydowskich intelektualistów z hitlerowskich Niemiec.
  3. „Operetka” – spektakl w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego w Teatrze Jaracza. Inscenizacja dramatu Witolda Gombrowicza o bankructwie ideologii politycznej - czyli powszechnej sytuacji, w której podniosłe polityczne deklaracje przepoczwarzają się w pozbawione znaczeń frazesy.
  4. „Une avant-garde polonaise” – wystawa Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego w paryskim Centre Pompidou. W jednym z najważniejszych muzeów sztuki współczesnej na świecie zaprezentowano dzieła dwójki wybitnych polskich awangardzistów (do tego związanych z Łodzią).
  5. Projekt wydawnictwa Officyna – nowe tłumaczenie „W poszukiwaniu utraconego czasu” Marcela Prousta zamówione u siedmiu najwybitniejszych tłumaczy literatury francuskiej. Nowe językowe wcielenie klasyczne dzieła literatury światowej.
  6. „Zawrót głowy” – antologia polskich wierszy filmowych pod redakcją Darka Foksa wydana nakładem Wydawnictwa EC1 Łódź. Zdaniem recenzentów najpełniejsza do tej pory próba ukazania związków polskiej poezji z filmem.

 

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem