Na początku marca Politechnika Łódzka, Szkoła Główna Handlowa i Uniwersytet Łódzki organizują w Łodzi warsztat, w ramach którego specjaliści od logistyki przeanalizują kwestie związane z rozwojem cargo lotniczego w aglomeracji łódzkiej.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Warsztat logistyczny pt. "Perspektywy rozwoju transportu lotniczego i logistyki w aglomeracji łódzkiej" zaplanowano na czwartek 3 marca w Łodzi. Organizatorzy to Politechnika Łódzka, Uniwersytet Łódzki i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, ale patronat nad wydarzeniem objął łódzki klaster logistyczny LODZistics. Cel to nie tylko lepsza promocja wydarzenia, ale też promocja samego klastra, który stanowi związek praktyków branży logistycznej - pracodawców i ekspertów. Jako taki jest on, po pierwsze, przestrzenią wymiany wiedzy i dobrych praktyk biznesowych. Po drugie, współpraca w ramach klastra zwiększa możliwość wpływu zrzeszonych w jego ramach podmiotów na kierunki rozwoju branży w Polsce centralnej.

Klaster LODZistics i jego wpływ na rozwój branży logistycznej w regionie

Prof. dr hab. inż. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, dziekan Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej i jednocześnie prezes zarządu LODZistics ,zwraca jednak uwagę, że sprawczość klastra zależy przede wszystkim od zaangażowania jego członków.

prof. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, Prezes LODZistics, Dziekan Wydziału Organizacji i Zarządzania PŁ podczas Europejskiego Forum Gospodarczego
prof. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska, Prezes LODZistics, Dziekan Wydziału Organizacji i Zarządzania PŁ podczas Europejskiego Forum Gospodarczego  Mat. Klastra LODZistics

- Klaster LODZistics to grupa podmiotów zajmujących się łańcuchem dostaw w różnym zakresie. Są w naszym gronie przedstawiciele firm z zakresu TSL [Transport-Spedycja-Logistyka], firmy produkcyjne, usługowe, uczelnie wyższe, a także takie podmioty, jak Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna czy Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego. To sprawia, że możemy odnosić się do zagadnień logistycznych z różnych perspektyw i wypracowywać spójne koncepcje w zakresie rozwoju branży w regionie.

Czy będziemy mieli „siłę sprawczą", zależy wyłącznie od aktywności członków i uwzględniania naszego zdania przez decydentów

- mówi prof. Zakrzewska-Bielawska.

Prezes LODZistics zaznacza, że jej zdaniem jedną z kluczowych ról klastra jest opiniowanie kierunków rozwoju gospodarczego miasta i regionu. - Władze powinny uwzględniać opinie tego typu organizacji przy kreowaniu wizji rozwoju społeczno-gospodarczego, ponieważ w klastrach są ci, którzy wiedzą, jak wygląda obecna sytuacja i czego im potrzeba zarówno obecnie, jak i w przyszłości - dodaje prof. Zakrzewska-Bielawska.

Kontakty największych z najmniejszymi

Możliwość wymiany doświadczeń i większego wpływu na rozwój gospodarczy regionu to dwa główne powody, dla których na współpracę w ramach klastra decydują się nawet te firmy, które w ramach codziennej działalności rywalizują ze sobą o zamówienia klientów. Klaster skupia zarówno duże, międzynarodowe firmy - jak Raben czy Rohlig Suus, jak również mniejsze firmy czy tzw. jednostki otoczenia biznesu (jak wspomniane ŁARR czy ŁSSE, ale także Agencja Rozwoju Regionalnego, Korporacja AGO - Agencja Celna czy Agencja Pracy Tymczasowej - Profit Group) lub ośrodki eksperckie (UŁ, PŁ, Akademia Nauk Stosowanych Gospodarki Krajowej w Kutnie czy ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku, w trakcie przystępowania do klastra jest też Społeczna Akademia Nauk). Klaster jest otwarty również na współpracę z mikroprzedsiębiorstwami i start-upami, których przedstawiciele - w ramach klastra - otrzymują szansę kontaktu z największymi graczami i najważniejszymi ośrodkami eksperckim w branży.

Członkiem wspierającym klastra jest Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa Adam Mariański. Oprócz wymienionych wcześniej firm w ramach klastra współpracują też: Sigfox Poland, Spedimex i Interabra Logistics. Ostatnia z wymienionych firm przystąpiła do klastra stosunkowo niedawno, ale jej przedstawiciel Grzegorz Mazurkiewicz nie ma wątpliwości, że decyzja była słuszna.

Grzegorz Mazurkiewicz Interabra Logistics, podczas wizyty studyjnej w Porcie Lotniczym Łódź
Grzegorz Mazurkiewicz Interabra Logistics, podczas wizyty studyjnej w Porcie Lotniczym Łódź  Mat. Klastra Lodzistics

Lotnisko w Łodzi i wyzwania, przed którymi stoi

- Podmioty należące do klastra to wiodące przedsiębiorstwa z branży TSL, przedstawiciele uczelni wyższych, a także samorządu lokalnego, co umożliwia nawiązanie interesujących kontaktów, wymiany informacji i poglądów wśród osób zainteresowanych rozwojem logistyki w regionie. Na cotygodniowych spotkaniach networkingowych istnieje możliwość porozmawiania w gronie ekspertów, zaproponowania tematu wartego uwagi. Jest to także bezcenne źródło informacji o wydarzeniach czy interesujących konferencjach organizowanych w regionie łódzkim, na których warto, a wręcz trzeba się pojawić - mówi Grzegorz Mazurkiewicz z firmy Interabra Logistics.

Możliwość nawiązania cennych kontaktów biznesowych pojawi się również na wspomnianym warsztacie poświęconym przyszłości lotniczego cargo w aglomeracji łódzkiej. Prof. Zakrzewska-Bielawska przyznaje, że dobór tematyki nie pozostaje bez związku z lansowaną przez Urząd Miasta Łodzi wizją przekształcenia łódzkiego lotniska w hub towarowy. Kluczową częścią warsztatu będzie panel dyskusyjny poświęcony właśnie perspektywom rozwoju lotniska w Łodzi w obliczu wyzwań rynkowych. Wezmą w nim udział przedstawiciele władz miejskich, urzędu marszałkowskiego, lotniska, łódzkich uczelni oraz klastra LODZistics.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Może i z lotniska nie latają żadne samoloty ale za to mamy potężny KLASTER LOGISTYCZNY, który pozwoli na transfer samorządowych pieniążków do kochających Łódź!
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    W takim układzie może kupcie sobie to nasze obecne lotnisko bo:

    - Cargo lotnicze na naszym lotnisku to zero ton
    - Na naszym lotnisku cargo to wjazd TIRa, przepakowanie i wyjazd TIRa
    - Jeśli Cargo nie zarobi na całe lotnisko - to zaorać to lotnisko bo ono od czasów Trójcy Prezydentów czyli Obieżyświata Jerzego, Prezesa Dyrektora Włodzimierza i F1 na Brusie Hanny - to lotnisko nie ma sensu istnienia.
    @(?'?-'?)?
    Jakoś nie widziałem Cię pod żadnym artykułem na temat efektów wojny w Ukrainie, Ty szkodniku, Ty skonko ziemniaczana.

    Jesteś nieprzyzwoitym humanoidem, Włodzimierzu.

    Nie jestem w stanie odpuścić, prawda?

    Zygać się chce...
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    @rtrwt
    Wiesz co to?
    To ty... Coś co zostawia pies na trawniku.
    już oceniałe(a)ś
    0
    7