W piątek, 25 października, w Teatrze Nowym w Łodzi rozpoczyna się Festiwal Teatru Niezbędnego. W programie pięć spektakli, m.in. "Ciało dziewczyny", inspirowane prozą noblistki Annie Ernaux oraz "Chamstwo" Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana.
Czy będzie kontynuować wyznaczoną przez Dorotę Ignatjew i zespół linię programową? - Do czasu spotkania z zespołem i przejęcia obowiązków nie chcę się wypowiadać na ten temat - mówi Marcin Brzozowski.
- Za Doroty Ignatjew zyskaliśmy wyrazistą linię programową i udało nam się wrócić do ogólnopolskiego dyskursu teatralnego. Boimy się, że przyjdzie ktoś, kto to zniweczy - mówi jeden z aktorów Teatru Nowego w Łodzi.
Dla Doroty Ignatjew wygrana w konkursie na dyrektora/kę Narodowego Starego Teatru w Krakowie to awans i szansa na rozwój, dla Łodzi - dramat.
Teatr Nowy w Łodzi zaprasza na najbardziej znaną sztukę Arthura Millera w reżyserii Remigiusza Brzyka, z Juliuszem Chrząstowskim w tytułowej roli. Teatr Pinokio przygotował familijny spektakl "Księga dżungli", w Powszechnym - kolejna współczesna komedia, idealna na czasy terapii. U Kamila Maćkowiaka trwa przegląd monodramów.
Teatr Nowy w Łodzi. Mirka Olbińska brawurowo wciela się w chyba najdziwniejszą rolę w swojej aktorskiej karierze: staje się emką (metylenodioksymetamfetaminą, ecstasy) i w udającym rozrośnięty kryształ wdzianku opowiada swoją historię.
Dziś podziały ideologiczne wróciły ze zdwojoną siłą. Choćby dlatego warto przypomnieć, że Łódź była kolebką polskiego rave'u, i sprawdzić, czy zawieszenie tych podziałów jest dziś jeszcze możliwe.
Powiedzmy to wprost: operowa "Carmen" to festiwal mizoginii i seksizmu. Anna Obszańska (reżyseria) i Błażej Biegasiewicz (dramaturgia) przechwytują jej pełne ekspresji środki wyrazu, proponując w zamian jakże sympatyczną mizoandrię. Ognia, panowie z wąsem!
- Martwi mnie fascynacja brutalnością. Robiłam ostatnio "Ślub" Gombrowicza. Rozmawiałam z dziennikarzem, który przypomniał, że Jerzy Jarocki, wystawiając tę sztukę, doprowadził aktorów do odwodnienia, bo dwa dni z teatru nie wychodzili. I zapytał: co ja na to. A ja uważam, że nie powinno dochodzić do takich sytuacji. Trzeba szanować granice - mówi reżyserka Agata Biziuk.
- Przy spopieleniu zwłok nie było policji, prokuratury ani rodziny. Nie ma żadnych dowodów na to, że był to Andrzej Izdebski - twierdzą Dariusz Joński i Michał Szczerba. Afera, w której handlarz bronią odegrał kluczową rolę, opisali w książce "Wielkie żniwa".
- Edmund udowodnił, że ma talent. Nie skończył szkoły aktorskiej, ale jest pełen pokory i chęci do pracy. Pomożemy mu - mówi Dorota Ignatjew, dyrektorka Teatru Nowego w Łodzi. - A przy okazji damy sygnał środowisku, które jest ludźmi, a nie ideologią: jesteśmy wam przyjaźni. Może da im to siłę.
"Dobrze ułożony młodzieniec" - bazująca na faktach opowieść o Eugeniuszu Steinbarcie Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina - to teatr rebeliancki i anarchistyczny. Gorący manifest niezależności i oporu wobec normalizacji.
Operowanie anegdotą i obracanie w żart służyło temu, żeby nie stwarzać zjawiska. Kryminalizować działanie Eugeniusza - tak, ale bez nazywania: "osoba transpłciowa". Podobnie było w czasach nazistowskich z lesbijkami. Teatr Nowy w Łodzi zaprasza na premierę.
Miłośnicy teatru w marcu będą mieli co oglądać. Teatry w Łodzi przygotowały kilka premier.
Robert Talarczyk chciał zrobić przedstawienie aktualne, polityczne i ironiczne. Wyszła mu z tego chamska farsa. Jeśli tak ma wyglądać dziś "teatr robotniczy", to ja dziękuję.
Wiktor Rubin i Jolanta Janiczak znowu w Łodzi! Tym razem pracują nad opowieścią o Eugenii Steinbart - bałuciarze, która stała się Eugeniuszem, żeby znaleźć pracę, a potem się ożenić.
A wiosną niech orła, nie Orła zobaczę. Dbajmy o relacje i planetę, zamiast zajmować się głupotami - taka jest konkluzja ironicznej satyry, którą na koniec 2022 roku zaserwował widzom Teatr Nowy w Łodzi.
Teatr Nowy w Łodzi zaprasza na premierę. Duet HaWa przygotował przezabawny trailer spektaklu. Aktorzy przecinają wstęgę w tonie piachu na będącej placem budowy al. Wojska Polskiego, a Maciej Kobiela, nowy nabytek teatru, który w "Hamlecie ze wsi Głucha Dolna" zadebiutuje, wypisuje sprayem na odrapanym murze "HWGD!".
Teatr Nowy w Łodzi. Mykolog, stewardesa, urzędnik MSZ i kontrolerka ruchu lotniczego przychodzą do Conana Barbarzyńcy, żeby porozmawiać w studiu telewizyjnym o katastrofie smoleńskiej. Brzmi jak średni dowcip, ale Jakub Zalasa (reżyseria) i Piotr Pacześniak (dramaturgia) chcą opowiedzieć o Smoleńsku jako o swoim przeżyciu pokoleniowym.
Kolejny świetny tytuł na afiszu Teatru Nowego. Do Łodzi powrócił po latach Tomasz Śpiewak, który zrealizował już jako dramaturg na scenie z zębatką w logo "Brygadę szlifierza Karhana" z Remigiuszem Brzykiem i "Króla Ducha" Łukasza Kosa.
"Kocha, nie kocha". Kolejna premiera Teatru Nowego w Łodzi wpisuje się w obchody roku romantyzmu. Tomasz Śpiewak (tekst i reżyseria) zainspirował się cyklem pieśni Franciszka Schuberta do tekstów Wilhelma Müllera "Piękna młynarka".
Teatry w Łodzi. Niecierpliwie czekam na "Smoleńsk" w Teatrze Nowym i lalkową "Iwonę, księżniczkę Burgunda" w Arlekinie. Do Wielkiego po pandemicznej przerwie wracają wytęsknione Łódzkie Spotkania Baletowe, a do Muzycznego - uwielbiani przez łódzką publiczność "Nędznicy".
O czym marzy dziecko zamknięte w getcie, które widzi śmierć swoich sąsiadów i bliskich?
Teatr Nowy w Łodzi. Ostatnia w tym sezonie odsłona cyklu "Nowy i Młodzi" to "Trash Story" Mateusza Górniaka (rocznik 1996) w reżyserii Jana Kanty Zienki (rocznik 1996) z dramaturgiczną pomocą Zofii Skrzypulec (rocznik 2000).
Teatr Nowy w Łodzi zaprasza do udziału w Nowym Salonie Poezji - Ukraina organizowanym w niedzielę, 20 marca o godzinie 16 pod hasłem "Niech będzie jeszcze jedna wiosna".
Teatr Nowy w Łodzi. Kolejny spektakl w kuratorowanym przez Remigiusza Brzyka cyklu "Nowy i Młodzi". "Kar nawał" Wery Makowskx i Mai Luxenberg jest znakomity plastycznie i muzycznie, nieco nadmiarowy, ale stworzony z nadzieją i miłością.
Teatr Nowy w Łodzi z kolejną premierą. Don Juan Radosława Rychcika nie jest ani Tristanem, ani Valmontem, ani Giaurem. To poliamoryczny haker. Rychcik squeerował Moliera.
Miejsce akcji: kościół. Bohater: cyniczny uwodziciel (?). Zamiast szpady - pistolet. W sobotę w Teatrze Nowym w Łodzi odbędzie się premiera "Don Juana" Moliere'a w reżyserii Radosława Rychcika.
Wydarzeniem 2022 roku będzie "Imagine 2" Krystiana Lupy, koprodukcja łódzkiego Teatru Powszechnego z Powszechnym warszawskim. Teatr Wielki ma nowego dyrektora artystycznego, który zapowiada wietrzenie repertuaru. Teatr Nowy idzie w politykę, a Pinokio i Arlekin po raz pierwszy spotkają się na jednej scenie.
Teatr Nowy w Łodzi inauguruje 2022 rok premierą "Wielkiego teatru świata" Pedra Calderóna de la Barki w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, który nazywa spektakl "slapstickowym musicalem" i "niekończącą się paradą wykonów".
Sceniczne podsumowanie roku w łódzkiej kulturze będzie krótkie i dosadne. 2021 należał do Teatru Nowego - a potem długo, długo nic.
- Nie ma czegoś takiego jak "normalna polska rodzina" i typowy "Polak patriota". Są za to syreny, które musimy chronić. Walczmy też o kobiecą cielesność i seksualność, bo chcą nam je zabrać. Brońmy swojej kreatywności i twórczego szaleństwa - mówi Karoliną Sulej, autorka książki reporterskiej, której sceniczną adaptację będzie można obejrzeć premierowo w piątek i w sobotę.
Dwugodzinne zapasy z polskością na podstawie monumentalnej historycznej publikacji? Bez obaw. Od "Ludowej historii Polski" nie wieje ani nudą, ani patosem. To kawał dobrego teatru.
W czwartek, 26 sierpnia, w Teatrze Nowym w Łodzi odbędzie się premierowe wykonanie koncertu "Między dwoma światami" - inspirowanego muzyką łódzkiego kompozytora Dawida Bajgelmana, jaką 100 lat temu napisał do spektaklu "Dybuk" Szymona An-skiego.
Pożegnanie. Nie żyje Eugenia Herman - łodzianka, aktorka teatralna i filmowa, wykładowczyni Szkoły Filmowej w Łodzi.
- Ania napisała superscenę pokazującą strach, który czuje manifestująca dziewczyna. Jest w "1968. Biegnij, mała, biegnij" sporo aluzji skłaniających do refleksji - mówi reżyser Remigiusz Brzyk. - Ze sceny nie pada żadna nazwa partii, ale widzowie na pewno o jednej będą myśleć.
"Nowy" w nazwie teatru zobowiązuje do nowego spojrzenia. Nowy to znaczy: wolny artystycznie, współczesny i otwarty. Moim marzeniem jest, żeby starczyło mi oraz zespołowi energii i funduszy na rozbuchanie tego miejsca. Rozmowa z Dorotą Ignatjew, nową dyrektor Teatru Nowego w Łodzi.
Komisja konkursowa UMŁ na dyrektora Teatru Nowego w Łodzi rekomendowała Dorotę Ignatjew, która wcześniej była dyrektorką Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie.
Historia oparta na faktach, została opowiedziana językiem teatru. Premierowy spektakl na scenie Nowego w Łodzi.
UMŁ w Łodzi ogłosił ponownie konkurs na dyrektora Teatru Nowego w Łodzi. To drugie podejście do wyboru szefa tej łódzkiej sceny.
Copyright © Wyborcza sp. z o.o.