Problemem wszystkich łódzkich urbanistów XX wieku było nasilenie zabudowy na osi północ - południe. Niemcy planowali więc budowę nowej arterii, która zrównoważyłaby ul. Piotrkowską. Bolanowski pisze: "Humanizacja przestrzeni miejskiej i niemiecki charakter miasta objawiać się miały między innymi w uporządkowaniu przestrzeni publicznej w mieście. W planach wyróżniało się nowe centrum administracyjne ukształtowane w formie osi wschód - zachód, wzdłuż dzisiejszych alei Mickiewicza i Piłsudskiego. Pierwowzorem była oś berlińska. W Łodzi tworzył ją układ urbanistyczny obejmujący place: przed Dworcem Kaliskim, przy nowym ratuszu na ulicy Piotrkowskiej i przed planowaną Halą Ludową. Pomiędzy placami rozciągały się pasmowo w kierunku wschód - zachód szerokie aleje tworzące razem z nimi sześć różnych stref, będących odzwierciedleniem życia wewnętrznego miasta. Oś miała stanowić kręgosłup centrum".
Na oś miało składać się sześć elementów.
Pierwszym był plac powitalny (Empfangsplatz) ulokowany w pobliżu przedwojennego dworca, szeroki na 200, a długi na 300 m. Wokół miały stanąć dworce: osobowy i pocztowy, wielki dom handlowy oraz inne budynki o wysokości 30 m (czyli nieco niższe niż hotel Savoy).
Drugim była aleja handlowa (Straße de Geschäftsverkehrs). W kilometrowym pasażu mieściłyby się sklepy, kino i restauracje w ogrodach.
Trzecim była aleja sztuki (Straße der Kunst) z teatrem, filharmonią oraz muzeum architektury, plastyki i malarstwa. Szerokie murawy z fontannami miały sprawić, że promenada byłaby często odwiedzana przez turystów.
Czwartym był plac manifestacji (Kundgebungsplatz), gdzie siedziby miałyby urzędy. Dominującym budynkiem w tej części nowego centrum byłaby wysoka na 40 m hala ludowa mieszcząca 150 tys. osób (dla porównania: Atlas Arena jest w stanie pomieścić niecałe 14 tys.). Plac przed halą miał łączyć się z planowanym układem zieleni na północy i z Hitlerjugend Park (park Poniatowskiego) na południu.
Piątym byłaby aleja manifestacji (Aufmarschstraße) wytyczona przez nowe budynki mieszkalne.
Szóstym elementem był plac ratuszowy (Rathausplatz) na skrzyżowaniu z Adolf-Hitler-Strasse i Hermann-Göring-Strasse - centralny punkt miasta w kształcie kwadratu o boku mającym 275 m. Miały się tutaj mieścić m.in. teatr z kawiarnią oraz ratusz z 120-metrową wieżą usytuowaną na skrzyżowaniu głównych osi miasta. Przed ratuszem miał stanąć pomnik ''Lwia studnia'' ku czci generała Litzmanna.
Nowa oś miała być doprowadzona aż na Karolew na zachodzie, gdzie kończyłaby się na stadionie w kształcie podkowy, i do granicy miasta na wschodzie.
Na zdjęciu nowe centrum administracyjne
Wszystkie komentarze
Ten naród nigdy nie pójdzie do przodu, kiedy nie nauczy się rozróżniać, że czym innym są doświadczenia, a czym innym wiedza. Sorry ale nic nie wiesz o tamtych czasach i nawet nie oto chodzi, że byłeś dzieckiem. Zresztą podobnie jak pewnie niewiele wiesz o procedurach planistycznych z czasów PRLu, czy nawet dzisiejszych. Czemu? Bo przy tym nie pracowałeś.
Autostradę w granicach miasta to mamy tylko jedną: A1.
Reszta to drogi ekspresowe S8 i S14 oraz autostrada A2 w oddaleniu od Łodzi.
Generalnie w tamtym okresie już każde państwo planowało sieć autostrad, II RP też miała od lat strategię ich rozbudowy. Nie mniej fascynuje mnie, że akurat wskazałeś na tą kwestię jakby była najważniejsza w kontekście funkcjonowania miasta.