Berlinka
Wagony dostarczyła firma Russische Elektricitäts Gessellschaft "Union", która była rosyjskim oddziałem UEG - UnionElektricitäts- Gesellschaft z Berlina. Dlatego w Łodzi nazywano je "Berlinkami". Część stacjonowała na Chocianowicach i obsługiwała linię pabianicką, druga część trafiła na Helenówek do obsługi linii zgierskiej.
Osobliwością "Berlinek" był ich przedział pasażerski, dzielony na trzy części, z których niespełna 1/3 zajmował przedział II klasy. Za nim znajdował się przedział bagażowy - miał on własne drzwi zewnętrzne. Największy przedział klasy III zajmował prawie 2/3 powierzchni. Przedziały II i III klasy różniły się od siebie siedzeniami. Te w wyższej klasie były wyposażone w pluszowe poduszki.
"Berlinki" były najdłużej eksploatowanymi wagonami silnikowymi w historii łódzkich tramwajów. Włączono je do ruchu 17 stycznia 1901 r. wraz z uruchomieniem pierwszej podmiejskiej linii z Łodzi do Pabianic. Dwa dni później otworzono kolejną trasę z Łodzi do Zgierza. Przez blisko 10 lat obsługę na tych trasach zapewniały wyłącznie te wagony. W 1910 r. Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe uruchomiły dwie kolejne linie podmiejskie - do Aleksandrowa i Konstantynowa. Również i tam jako pierwsze pojechały wagony tego typu.
Na początku lat 30. przedziały pasażerskie II i III klasy wyposażono w ogrzewanie.Do dziś nie zachował się żaden egzemplarz.
Ze zbiorów Wojciecha Dębskiego
Wszystkie komentarze