Prototyp autobusu przegubowego na bazie Jelcza 272 MEX powstał w Miejskim Przedsiębiorstwie Autobusowym w Warszawie. Do jego budowy wykorzystano dwa autobusy uszkodzone w wypadkach. W październiku 1962 r. prototypowy Jelcz AP-62 rozpoczął jazdy próbne. Na jego bazie rozpoczęto w 1964 r. seryjną produkcję prawie 18-metrowych Jelczy AP-02. Jeden z takich pojazdów testowano w 1966 r. również w Łodzi.
Po raz pierwszy Jelcz 021 pojawił się na łódzkich ulicach 22 października 1967 r. Wypożyczony z Wrocławia egzemplarz testowano przez jeden dzień na liniach 57 i 72. Dziennik Łódzki" - 16.01.1968 r.
"Nareszcie nadeszły do Łodzi oczekiwane od kilku tygodni, pierwsze przegubowe autobusy. Wyprodukowała je fabryka samochodów w Jelczu. W jednym autobusie przewidziane są miejsca dla 130 pasażerów. Na razie MPK jest właścicielem 8 przegubowców z przyrzeczonej dla naszego miasta partii 10 autobusów tego typu.
Zanim zaczną one kursować po ulicy Piotrkowskiej upłyną dwa - trzy tygodnie przeznaczone na dotarcie wozów, wymalowanie MPK-owskich emblematów i dokonanie szeregu innych koniecznych czynności."
Jelcz 021 - 104 na linii 57. Łódź, ul. Piotrkowska
Z. Walter, Serwis Łódzkie Tramwaje i Autobusy/Archiwum MPK Łódź
Autobusy często ulegały awariom. Problem poruszono opisano w prasie.
"Głos Robotniczy" - 5.02.1974 r.
"Czy zmierzch przegubowców? Chyba tak. Te popularne autobusy w Łodzi nie spełniają, jak się okazuje, pokładanych w nich nadziei. Ich zaletą jest większa pojemność, co w godzinach szczytu ma niewątpliwie duże znaczenie. Z drugiej strony właśnie w tym okresie nie wytrzymują obciążeń. Często dochodzi do poważnych uszkodzeń, pękają nawet ramy. Z konieczności trzeba w takich wypadkach "skracać" autobusy na dwuosiowe. Ten los spotkał już kilka wozów.
Inny mankament - to duże niebezpieczeństwo poślizgów. Tył autobusu potrafi na zakręcie, nawet na suchej nawierzchni, przemieścić się o metr w przeciwnym kierunku. A gdy jest ślizgawica... lepiej nie mówić. Stąd te napisy z tyłu autobusu ostrzegające użytkowników dróg o niebezpieczeństwie. Zdarzyło się bowiem już nie raz, że na wąskich ulicach "przegubowiec" zaczepiał o inny pojazd.
Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa pasażerów jest również fakt, że w momencie, gdy autobus stoi na przystanku choćby lekko skręcony, kierowca nie widzi ostatnich trzecich drzwi. Tak więc 30 "przegubowców" ustępować będzie sukcesywnie miejsca dwuosiowym Jelczom, których w tym roku otrzymamy 90."
Jelcz 021 - 110 na linii 57.Łódź, ul. Piotrkowska
Andrzej Wach, Serwis Łódzkie Tramwaje i Autobusy/Archiwum MPK Łódź
W 1973 r. wycofano pierwsze trzy przegubowe Jelcze. Wozy 93 i 118 wymieniono z Płockiem na autobusy jednoczłonowe. W 1974 r. skreślono z inwentarza aż 11 z 30 autobusów. Ostatniego Jelcza wycofano z eksploatacji 31 października 1979 r.
30. rocznica wizyty papieża Jana Pawła II w Łodzi [WSPOMNIENIA, ZDJĘCIA, WIDEO]
Wszystkie komentarze