Kompozycja architektoniczna 14d
Datowanie: 1929 rok
Technika: malarstwo olejne
Tworzywo: płótno, farby olejne
Dar artysty
Niezwykle ciekawie w twórczości Władysława Strzemińskiego prezentują się jego rozważania nad współczesną architekturą. Wraz ze swoją żoną Katarzyną Kobro w tekście-rozprawie pt. ?Kompozycja przestrzeni i obliczenia rytmu czasoprzestrzennego? przedstawił własną koncepcję architektury, omawiając ją na zasadzie analogii i różnic w stosunku do rzeźby.
Strzemiński podjął próbę realizacji obrazów opartych na zasadzie ?jedności tego, co było, z tym, co zostało stworzone?. Plastycznie zadanie to wyraża się w dostosowaniu podziałów płaszczyzny do jej wyjściowego kształtu. Malarz robi to w oparciu o proporcję tzw. złotego podziału odcinka, w której mniejsza część ma się do większej tak jak większa do całości.
Strzemiński był przekonany o wpływie, jaki kompozycja form na obrazie może wywierać na rzeczywistość poza artystyczną za sprawą estetycznych własności takich jak proporcje i rytmy.
- Jego kompozycje, choć abstrakcyjne, nie były przypadkowe. Są przygotowane do bezpośredniego przełożenia ich przez inżynierów i projektantów na architekturę. Każdą z tych prac charakteryzuje pozwalający na to wewnętrzny system obliczeń - opowiada Anna Saciuk-Gąsowska z Dział Zbiorów Sztuki Nowoczesnej Muzeum Sztuki w Łodzi.
Ponadto wszystkie prace z cyklu "Kompozycji architektonicznych" zbudowane były z elementów geometrycznych zestawianych najczęściej z dwóch skontrastowanych i uzupełniających się kształtów. W kwestii wykonania charakteryzuje je m.in. laserunkowo kładziona farba.
- Przyglądając się tym obrazom widzimy dwie rozgraniczone kolorystykom powierzchnie, które nie mogą istnieć bez siebie. Są zaczepione na sobie - tłumaczy Saciuk Gąsowska.
Powstało 17 Kompozycji architektonicznych.
Wszystkie komentarze