"Notatki z podziemia" - to nazwa nowej wystawy Muzeum Sztuki
REKLAMA
MARCIN STĘPIEŃ
1 z 39
'Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994' to nowa wystawa w Muzeum Sztuki.
MARCIN STĘPIEŃ
2 z 39
- Ta wystawa to w zasadzie taka lista odkryć. O bloku wschodnim i Jugosławii mówimy jako o pewnej całości, która była opozycją do tak zwanego świata zachodu ale to wszystko nie jest takie proste - mówi Daniel Muzyczuk, pomysłodawca i kurator 'Notatek z podziemia'.
MARCIN STĘPIEŃ
3 z 39
- Powiązania wewnątrz były sporadyczne, rzadkie. Ale kiedy widzimy na tej wystawie zestawione razem prace pochodzące z NRD, z Leningradu, z Budapesztu, z Łodzi czy Warszawy, to okazuje się, że one mają cechy wspólne - opowiada kurator.
MARCIN STĘPIEŃ
4 z 39
Nowa wystawa w MS ma zbadać bliskie i często zmienne związki między artystami wizualnymi i muzykami w byłej komunistycznej Europie Wschodniej.
MARCIN STĘPIEŃ
5 z 39
Pokazać, że żywa kultura tworząca się na przecięciu muzyki i sztuki była alternatywą dla dominujących gustów i formacji społecznych.
MARCIN STĘPIEŃ
6 z 39
Że kwestie pozornie nieznaczące, takie jak styl ubierania, stały się sposobami zmieniania świata.
MARCIN STĘPIEŃ
7 z 39
A rock, potem punk i nowa fala były nie tylko gatunkami muzycznymi, ale i rodzajem wrażliwości, który kształtował innowacyjną sztukę, film, literaturę i specyficzne style życia.
MARCIN STĘPIEŃ
8 z 39
Ale izolacja od zachodu i od siebie nawzajem powodowała, że te zjawiska, jakkolwiek często równoważne do zachodnich, są dużo słabiej rozpoznane.
MARCIN STĘPIEŃ
9 z 39
- Te materiały wpadają pomiędzy kategorie. Nie interesują się nimi ani historycy sztuki, ani muzyki. Bardzo często zostawały przeoczone - mówi Muzyczuk.
MARCIN STĘPIEŃ
10 z 39
Metodologię pracy stworzył z Davidem Crowleyem, współkuratorem 'Notatek z podziemia' i profesorem na Royal Collage Of Arts w Londynie, przy okazji poprzedniej wystawy 'Dźwięki elektrycznego ciała'.
MARCIN STĘPIEŃ
11 z 39
Kuratorzy zdecydowali wtedy, że aby przedstawić szeroką, intermedialną kulturę, muszą spojrzeć inaczej np. na partytury graficzne. - Wyjąć je z kontekstu stricte muzykologicznego i potraktować jako coś, na co można patrzeć w muzeum, w galerii - tłumaczy Muzyczuk.
MARCIN STĘPIEŃ
12 z 39
Przygotowując wystawę mogli w ten sposób swobodnie poruszać się w obszarze bardzo różnych mediów. Zamiast zwracać się do artystów wizualnych, nawiązywali kontakty z muzykami.
MARCIN STĘPIEŃ
13 z 39
- Ich produkcje często nigdy nie stały się obiektami sztuki jako takiej. Musieliśmy do pewnego stopnia nadać im wartość muzealną. Potraktować na przykład autorskie, ręcznie robione instrumenty jako prace audiowizualne - mówi kurator.
MARCIN STĘPIEŃ
14 z 39
Powstające obiekty były często tymczasowe. Dlatego przy współpracy z artystami zrekonstruowano np. kostiumy sceniczne. Ponadto na wystawie można zobaczyć m.in. obrazy, plakaty, fotografie, instalacje dźwiękowe i partytury, ziny, płyty, kasety.
MARCIN STĘPIEŃ
15 z 39
- Ale duży nacisk położyliśmy na własnoręcznie robione instrumenty. To była kultura zaradności, w połowie lat 80. znalezienie w NRD dobrego syntezatora czy saksofonu graniczyło z niemożliwością - mówi Muzyczuk.
MARCIN STĘPIEŃ
16 z 39
Dla ówczesnych twórców istotna była niejako wymuszona okolicznościami kreatywność. Dlatego na wystawie można zobaczyć m.in. unikatowy Utiugon, wyprodukowany przez Ivana Sotnikova i Timura Novikova w Leningradzie w latach 80.
MARCIN STĘPIEŃ
17 z 39
- To w zasadzie podłączony do przetworników stół kuchenny pozbawiony blatu, do którego przyczepiono kilka klasycznych, uderzających o siebie żeliwnych żelazek. Takich wynalazków na tej wystawie jest więcej - mówi kurator i dodaje, że wystawa zwróci uwagę m.in. na znaczenie pojęcia niezależności.
MARCIN STĘPIEŃ
18 z 39
- Co to jest underground? Staramy się pokazywać, jak wiele oblicz w różnych krajach przyjmuje. W jaki sposób totalitarne państwo, często niechcący, umożliwia pewne rzeczy.
MARCIN STĘPIEŃ
19 z 39
Uzupełnieniem wystawy są 'filmoteka' i 'videoteka', czyli dwa pomieszczenia, w których zostanie prezentowany jest obszerny materiał filmowy.
MARCIN STĘPIEŃ
20 z 39
To jedna z przyczyn, dla których Muzyczuk 'Notatki z podziemia' nazywa 'wystawą wielokrotnego użytku'.
MARCIN STĘPIEŃ
21 z 39
Wystawa będzie otwarta do 15 stycznia 2017 roku.
MARCIN STĘPIEŃ
22 z 39
'Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994'
MARCIN STĘPIEŃ
23 z 39
'Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994'
MARCIN STĘPIEŃ
24 z 39
'Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994'
MARCIN STĘPIEŃ
25 z 39
'Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994'
MARCIN STĘPIEŃ
26 z 39
'Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994'
MARCIN STĘPIEŃ
27 z 39
Kuratorzy David Crowley i Daniel Muzyczuk, rosyjski reżyser Władimir Tarasow i dyrektor Muzeum Sztuki Jarosław Suchan.
MARCIN STĘPIEŃ
28 z 39
'Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994'
MARCIN STĘPIEŃ
29 z 39
Rosyjski reżyser i twórca animacji Władimir Tarasow.
MARCIN STĘPIEŃ
30 z 39
Kurator David Crowley.
MARCIN STĘPIEŃ
31 z 39
'Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994'
MARCIN STĘPIEŃ
32 z 39
'Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994'
MARCIN STĘPIEŃ
33 z 39
Rosyjski reżyser i twórca animacji Władimir Tarasow.
MARCIN STĘPIEŃ
34 z 39
'Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994'
MARCIN STĘPIEŃ
35 z 39
Dyrektor Muzeum Sztuki Jarosław Suchan.
MARCIN STĘPIEŃ
36 z 39
'Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994'
MARCIN STĘPIEŃ
37 z 39
Rosyjski reżyser i twórca animacji Władimir Tarasow.
Wszystkie komentarze